sobota, 29 grudnia 2018

Podsumowanie roku 2018

W roku 2018 kładłem nacisk na niezaliczone jeszcze stadiony w czasie meczu do 25 km od domu oraz te, które nie zaliczyłem w czasie wyjazdowego meczu mojego klubu. Do tego zaliczyłem trochę fajnych, nieco dalej położonych stadionów, na których też mi zależało. Nie ma tutaj jednak mowy, chociażby o średniakach europejskich, co nie oznacza, że się nie realizowałem w tym co robię. Zapraszam do podsumowania 2018 roku.





Najważniejsze wydarzenia:


TJ Petrvald - SK Slavoj Petrvald 20.10.2018 (2-3) 8-Poziom-Czechy - Moja pierwsza wizyta. Stadion TJ Petrvald to jak na razie ostatni zaliczony obiekt do 25 km od domu, gdzie byłem po raz pierwszy na meczu. W 2017 roku zaliczyłem ich pięć, w 2018 aż dwanaście, a pozostały raptem dwa spośród tych, gdzie grają drużyny seniorów. Od 2018 roku były to już tylko czeskie obiekty w promieniu 25 km od domu. W czasie tego meczu byłem na atrakcyjnych derbach tego miasta w obecności niemal 300 widzów.
 
 BKS Stal Bielsko-Biała - Spójnia Zebrzydowice 18.11.2018 (2-0) 6-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Klub z Zebrzydowic jest najczęściej oglądanym przeze mnie na wyjazdowych meczach. Stadion BBOSiR "na górce" był 30-tym obiektem, gdzie widziałem ten klub w akcji, a piątym w 2018 roku. Dodam jeszcze, iż dokładnie od 12 meczów ligowych z rzędu z na których byłem w czasie spotkania wyjazdowego Spójni,  nie byłem świadkiem zwycięstwa tej drużyny. Bilans: 0-3-9.


Slovan Havířov - FK Těrlicko 12.08.2018 (0-0 k. 2-4) Okręgowy Puchar Czech (Karvina) - Moja pierwsza wizyta. Passa meczów z golem z rzędu została przerwana. Licznik stanął na poprzednim spotkaniu na Gwarku Zabrze, kiedy widziałem 103 mecz z rzędu z bramką. Ostatni mecz bez bramek oglądałem w Gliwicach w dniu 27.05.2017, czyli passa trwała ponad rok. Oczywiście serii rzutów karnych nie liczyłem do swojego rekordowego wyniku.

Klif Chłapowo - Sokół Bożepole Wielkie 15.09.2018 (2-2) 7-Poziom - Moja pierwsza wizyta. To obecnie najdalej oddalony obiekt od mojego domu, na którym oglądałem mecz. Odległość w linii prostej, czy też po elipsie Ziemi wynosi 547 km. Do tej pory pierwsze miejsce należało do sąsiedniego Władysławowa (545 km), gdzie byłem na meczu dwa lata wcześniej.

Gryf Wejherowo - Skra Częstochowa 16.09.2018 (0-1) 3-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Jeden z dwóch stadionów jakie zaliczyłem w 2018, należących do klubu 52. Liczba ta obejmuje kluby od Ekstraklasy po II ligę. Obiekt w Wejherowie jest warty polecenia min. ze względu na oryginalne położenie na wzniesieniu, gdzie droga na stadion prowadzi przez las.

Bruk-Bet Termalica Nieciecza - Sandecja Nowy Sącz 24.02.2018 (1-0) 1-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Jeden z dwóch stadionów jakie zaliczyłem w 2018, należących do klubu 52. Obecnie mam na koncie 24 stadiony, należące do tej listy. Był to także zaliczony kolejny obiekt Ekstraklasy, gdzie byłem pierwszy raz na meczu, ale jako jedyny "nowy" w 2018 roku. Jak się później okazało, klub z malutkiej i oryginalnej Niecieczy spadł do I ligi. Był to mój w ogóle pierwszy mecz w 2018 roku, określany mianem "Derbów Niecieczy".

Korona Kielce - Lech Poznań 25.02.2018 (1-0) 1-Poziom - Była to jedyna dalsza powtórka w 2018 roku, gdzie wcześniej nie zaliczyłem pełnego meczu. Do odhaczenia pozostało sześć pozycji, a razem z najbliżej położonymi to dwanaście. Z tego meczu na pewno zapamiętam mróz, który w czasie meczu wynosił co najmniej -10 stopni C. Moja wcześniejsza wizyta na tym stadionie miała miejsce, nie licząc dwóch dni różnicy, dokładnie 4 lata wcześniej. Wtedy temperatura była wyższa o jakieś 20-25 stopni C.



Z dalszych meczowych wojaży, poza wymienionymi powyżej Chłapowem i Wejherowem, oraz Niecieczą i Kielcami, byłem na następujących wyjazdach: 


Stal Brzeg - KS Stilon Gorzów Wielkopolski 24.03.2018 (2-1) 4-Poziom -  Moja pierwsza wizyta. Obiekt w Brzegu długo czekał na odhaczenie, ale w końcu w 2018 roku się doczekał.

SK Cierne - Fatran Varin 15.04.2018 (2-2) 5-Poziom-Słowacja -  Moja pierwsza wizyta. Po 2,5 letniej przerwie ponownie pojawiłem się na meczu na Słowacji. SK Cierne to jeden z najbliżej położonych klubów słowackich od mojego domu.
 
Polonia Nysa - OKS Olesno 05.05.2018 (1-0) 5-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Obiekt w Nysie odwiedziłem w czasie turystycznej wycieczki do czeskiego Skalnego Miasta w Adrspachu. Oba, jakże różne miasta szczerze polecam turystycznie.

 
Zeleziarne Podbrezova - Spartak Trnava 04.08.2018 (1-0) 1-Poziom-Słowacja - Moja pierwsza wizyta. Stadion w Podbrezowej, podobnie jak powyższy w Niecieczy, już dawno chciałem odwiedzić, co w końcu mi się udało w roku 2018 roku. Tutaj powodem wizyty było piękne położenie stadionu pomiędzy górami.


Zeleziarne Podbrezova B - Tatran Krasno nad Kysucou 05.08.2018 (4-1) 3-Poziom-Słowacja - Stadion ZELPO Arena był tak fajny, że w czasie wyjazdu w przeciągu dwóch dni, zaliczyłem na nim dwa mecze. Nigdy wcześniej nie zaliczyłem dwóch i więcej meczów na jednym stadionie w czasie dalszej wyprawy. Trochę żałuję, że w czasie tego wyjazdu nie zostałem dłużej w pobliskim Ciernym Balogu, aby zobaczyć mecz Tatrana na słynnym stadionie z przejeżdżającą kolejką.

Arka II Gdynia - Jaguar Kokoszki (Gdańsk) 16.09.2018 (2-0) 5-Poziom -  Moja pierwsza wizyta. W czasie tego meczu zaliczyłem Narodowy Stadion do Rugby. Razem z powyższymi meczami w Chłapowie i Wejherowie, spotkanie w Gdyni zaliczyłem w czasie mojego ostatniego, dalszego wyjazdu meczowego w 2018 roku. Miało to miejsce w czasie urlopu w Jastarni, gdzie byłem już trzeci kolejny rok.


Ciekawe mecze i obiekty piłkarskie w mojej okolicy:
 

Slavia Michalkovice (Ostrava) - TJ Slovan Ostrava 31.03.2018 (0-5) 8-Poziom-Czechy -  Moja pierwsza wizyta. Wielkie Derby Ostravy ;).

Inter Mechnica - FC Pilszcz 14.04.2018 (0-1) 7-Poziom - Moja pierwsza wizyta.

LKS 07 Markowice (Racibórz) - LKS Pawłów 22.04.2018 (6-1) 8-Poziom, Stadion ul. Chrobrego (Racibórz) - Moja pierwsza wizyta. To już szósty zaliczony stadion w Raciborzu, ale dopiero podczas tej wizyty udało mi się zwiedzić to ładne miasto.

MRKS Czechowice-Dziedzice - Spójnia Zebrzydowice 28.04.2018 (4-1) 6-Poziom - Mecz na kolosalnym obiekcie jak na ligę okręgową. W tym sezonie MRKS awansował do IV ligi.

TJ Bystrice - Spolek SK Brusperk 29.04.2018 (5-2) 6-Poziom-Czechy - Moja pierwsza wizyta. Mecz rozegrany w fajnej górskiej scenerii i bez zakupionego kateringu, gdyż zamiast koron zabrałem ze sobą... euro.

Sokol Dolní Lutyně - Sokol Dolní Lutyně-Věřňovice 01.05.2018 (1-0) 7-Poziom-Czechy - Lokalne derby, które chciałem zaliczyć. Jedna i ta sama Gmina, w której funkcjonują dwa różne kluby... o tej samej nazwie. Jeden z nich ma tylko do nazwy gminy dodaną nazwę miejscowości, ponieważ w Gminie Dolni Lutyne są dwie miejscowości: Dolni Lutyne oraz Věřňovice. Po bilet stałem w 15 metrowej kolejce, a ostatecznie na meczu tylko siódmej ligi pojawiło się aż 500 widzów!

KS Kornowac - Płomień Kobyla 06.05.2018 (2-2) 7-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Obiekt, który zaliczyłem w drodze powrotnej ze Skalnego Miasta w Adrspachu. Równie dobrze mogłem to zrobić w czasie każdego innego meczu w Kornowacu, ponieważ do tej miejscowości nie mam daleko. Mecz bardzo ciekawy z niemal 350 osobową widownią.

 Jiskra Hrusov (Ostrava) - Slavoj Rychvald 12.05.2018 (2-7) 8-Poziom-Czechy - Moja pierwsza wizyta. Stadion położony w dzielnicy romskiej, gdzie płyta boiska jest... szutrowa.

Piast Gliwice - Bruk-Bet Termalica Nieciecza 19.05.2018 (4-0) 1-Poziom - Mecz w ramach ostatniej kolejki Ekstraklasy zapowiadał się bardzo ciekawie i taki był. Piast musiał wygrać, aby utrzymać się  w najwyższej lidze. Tak też się stało i automatycznie do I ligi zdegradował... gości z Niecieczy, którym przed meczem wystarczał remis. W czasie tego meczu, po raz pierwszy na murawie widziałem karetkę.

UNIE Hlubina B (Ostrava) - TJ Sokol Koblov (Ostrava) 20.05.2018 (5-2) 8-Poziom-Czechy - Moja pierwsza wizyta. Stadion z dziurawymi trybunami, gdzie strach postawić nogę. Obiektowi uroku dodaje kopalnia, która góruje za jedną z bramek.

Gwarek Tarnowskie Góry - Rekord Bielsko-Biała 26.05.2018 (2-1) 4-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Stadion, gdzie nowa główna trybuna została postawiona na wysokości... rzutu rożnego.

Inter Petrovice (Petrovice u Karvine) - Lokomotiva Petrovice B (Petrovice u Karvine) 27.05.2018 (0-3) 7-Poziom-Czechy - Od mojego domu najbliżej rozgrywane zagraniczne derby, przy czym klub Lokomotiva to były rezerwy. Jesienią byłem jeszcze na tym samym meczu, ale na obiekcie Lokomotivy.

FC Vratimov - SK Senov 02.06.2018 (1-3) 5-Poziom-Czechy - Moja pierwsza wizyta. Obiekt z dużą efektowną starą trybuną i klimatyczną knajpą tuż za nią. Ponadto stadion otaczają ładne tereny zielone.

Zamkowiec Toszek - Czarni Pyskowice 10.06.2018 (2-5) 7-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Nazwa miejscowego klubu piłkarskiego odnosi się do zamku i nosi nazwę Zamkowiec. Podobnie sprawa ma się w dwóch innych śląskich miejscowościach, a dokładnie w Grodźcu i Czernicy, gdzie kluby noszą nazwę Zamek i Zameczek. Tym sposobem zaliczyłem trzeci klub do kolekcji z województwa śląskiego o zbliżonej nazwie.

 LKS Kończyce Małe - Olimpia Goleszów 17.06.2018 (4-1) 7-Poziom - Raptem po dwóch tygodniach znowu pojawiłem się na meczu w Kończycach Małych. Tym razem także był to mecz na szczycie tabeli. Wtedy spotkała się pierwsza z trzecią drużyną tabeli. W dniu dzisiejszym pierwsza drużyna spotkała się z drugą w ramach ostatniej kolejki A-klasy! Po tym meczu w obecności aż 450 widzów, gospodarze zapewnili sobie awans do ligi okręgowej.

Gwarek Zabrze - Gwiazda Chudów 11.08.2018 (4-1) 7-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Klub znany ze szkolenia młodzieży. Tuż za trybuną główną, w czasie meczu kilka razy przejechał tramwaj. Był to 103 mecz z rzędu z golem, o czym wspominałem powyżej, przy okazji wizyty na domowym meczu Slovana Havirov.

LKS Bestwina - Spójnia Zebrzydowice 18.08.2018 (2-0) 6-Poziom - Moja pierwsza wizyta.Stadion nad którym góruje ładnie położony Urząd Miasta.

LKS Brzezie (Racibórz) - LKS Tworków 19.08.2018 (1-4) 7-Poziom - Moja pierwsza wizyta.

TJ Tosanovice - TJ Depos Horni Sucha 26.08.2018 (4-0) 7-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Kolejny obiekt w górskiej scenerii.

Slavoj Rychvald B - Lokomotiva Ostrava 09.09.2018 (8-0) 9-Poziom-Czechy - Moja pierwsza wizyta. Był to tylko mecz drugiej drużyny, ale publiczność i tak pojawiła się w liczbie 100 osób. Po meczu nikt nie wychodził, gdyż wszyscy pili jeszcze piwo.

Banik Rychvald - Slovan Havířov 22.09.2018 (3-2) 8-Poziom-Czechy - Moja pierwsza wizyta. Lokalny rywal powyższego Slavoja. Banik i Slavoj są z tego samego miasta, ale rozgrywają mecze w różnych podokręgach tj. karwińskim i ostrawskim. Na mecz przyszło raptem 40 widzów, co nie przeszkodziło gospodarzom w przeprowadzeniu trzech losowań nagród dla publiczności. Losowano nagrody na podstawie numerów z programów meczowych i numerów z biletów. Trzecie losowanie było dla osób, które poprawnie rozwiązały krzyżówkę z programu meczowego.To Rychvaldu wyjątkowo nie miałem po drodze. Do tej miejscowości mam raptem około 20 km, ale w końcu w 2018 udało mi się pojechać meczowo i to od razu na oba kluby.

Przyszłość Ciochowice - Czarni Pyskowice 29.09.2018 (5-1) 6-Poziom - Moja pierwsza wizyta.

Silesia Miechowice (Bytom) - Górnik Wojkowice 06.10.2018 (2-2) 6-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Bardziej pofalowanej płyty boiska nigdy wcześniej nie widziałem. Ponadto trybuny obiektu przypominają ostrawskie Bazaly. Polecam jeżeli chodzi o obiekty w niższych ligach.

Odra Wodzisław Śląski - KS Kornowac 07.10.2018 (9-0) 6-Poziom - Po dwóch latach ponownie pojawiłem się na obiekcie przy Bogumińskiej. Była to moja 57 wizyta meczowa.

Slovan Horni Zukov (Cesky Tesin) - Lokomotiva Louky (Karvina) 13.10.2018 (2-3) 8-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Jeszcze jeden stadion z górami w tle. Elewacja budynku klubowego jest pomalowana liniami boiska piłkarskiego.

MKS Lędziny - Wyzwolenie Chorzów 27.10.2018 (4-1) 6-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Piękny stary obiekt, który w tej kategorii jest jednym z piękniejszych w województwie śląskim.

ZET Tychy - LKS Rudołtowice-Ćwiklice 27.10.2018 (2-3) 7-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Był to pierwszy mecz na jakim byłem, który był niedostępny dla publiczności. O tym fakcie wcześniej nie wiedziałem, ale na szczęście udało się wejść na teren obiektu w tym na balkonik. Ostatecznie z różnych miejsc, mecz oglądało około 20 widzów.

Sokół Zbrosławice - Andaluzja Brzozowice-Kamień (Piekary Śląskie) 03.11.2018 (4-0) 7-Poziom - Moja pierwsza wizyta.  Prawdziwy mecz na szczycie, gdzie spotkały się dwie ostatnie drużyny w tabeli.


Czarni Pyskowice - Orzeł Mokre (Mikołów) 10.11.2018 (2-3) 6-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Obiekt z ładną trybuną i murawą w pasy.

GLKS Włókniarz Kietrz - LZS Stary Ujazd 17.11.2018 (0-4) 6-Poziom - Moja pierwsza wizyta. Obiekt o ciekawej architekturze, na którym na przełomie wieków były rozgrywane mecze na zapleczu ówczesnej Ekstraklasy. Nie trzeba mówić, że gościło tutaj wiele znanych klubów. W tym meczu spotkały się dwa kluby ze szczytu tabeli, w którym zdecydowanie lepsi byli goście.

Banik Ostrava - Bohemians 1905 Praga 08.12.2018 (2-0) 1-Poziom-Czechy - Niższe ligi zakończyły już rundę, więc przyszła pora na wyższe ligi. Na Banik staram się przyjechać chociaż raz w roku. W tym sezonie klubowi z Ostrawy idzie dobrze w lidze i może doczekam się Europejskich Pucharów w kolejnym sezonie.

Górnik Zabrze - Arka Gdynia 15.12.2018 (1-1) 1-Poziom - Był to ostatni mecz w 2018 roku jaki widziałem. Zaprezentowana została oprawa z okazji 70-lecia klubu. Przed meczem mogłem zobaczyć min. Lubańskiego i Gorgonia. Był to piaty mecz na Górniku przy Roosevelta i za razem zaliczyłem piąty remis.



Na koniec trzy stadiony, które często odwiedzam i odwiedzał będę:



MFK Karvina - Sparta Praga 10.03.2018 (1-1) 1-Poziom-Czechy - W 2018 widziałem dwa mecze na tym stadionie. Najpierw niniejszy, gdzie gościła Sparta, a na jesieni, kiedy przyjechała Slavia Praga.

GKS 1962 Jastrzębie (Jastrzębie Zdrój) - Piast Gliwice 26.09.2018 (1-2) 1/32 Finału Pucharu Polski - Na Harcerskiej w Jastrzębiu widziałem 4 mecze w 2018 roku (67 w ogóle). Niniejsze spotkanie odbyło się w ramach Pucharu Polski, przeciwko grającemu w Ekstraklasie Piastowi Gliwice. Pozostałe mecze na których byłem, rozegrano w ramach II ligi, a następnie w wyniku awansu już w I lidze.

Spójnia Zebrzydowice - LKS Kończyce Małe 23.09.2018 (3-2) 6-Poziom - Po awansie Kończyc Małych do ligi okręgowej, najbardziej mi znane lokalne derby odbyły się w tej właśnie lidze, a nie jak dotychczas w A-klasie. Był to czwarty i ostatni mecz na obiekcie Spójni w  2018 roku jaki widziałem, w czasie którego odnotowałem najwyższą frekwencję na tym stadionie, bo 315-osobową. Szacuję, iż na tą chwilę na Spójni widziałem 127 meczów.




Podsumowanie:

W rundzie wiosennej byłem na 39 meczach (-5 w stosunku do 2017r.), natomiast w rundzie jesiennej także byłem na 39 meczach (-9), co daje razem 78 spotkań (-14).
56 spotkań zobaczyłem w Polsce (-13), natomiast za granicą widziałem 22 mecze (-1) w dwóch państwach (+1).
- 19 meczów w Czechach.
- 3 na Słowacji.
W 2018 byłem po raz pierwszy na 43 obiektach piłkarskich (+10).
W 2018 oglądałem mecze na 67 obiektach piłkarskich. Najwięcej, bo po 4 mecze na obiekcie Spójni Zebrzydowice i GKS-u 1962 Jastrzębie.

Policzyłem, iż w 2018 roku padło 299 bramek w meczach na których byłem, co dało 3,83 bramki na mecz.
2017 - 3,92
2016 - 4,01
2015 - 3,95

Zdarzało mi się oglądać mecze z innymi groundhopperami:
10 meczów - Rafał "footballsightseeing"
6 meczów - Jacek "trzirogielwer"
3 mecze - Jacek (Warszawa)
1 mecz - Marek "Druga Niedziela Barabasza", Krzysiek "moje wielkie mecze", Rafał "rafał on tour", Grzegorz "boiskowy obserwator".

W 2016, 2017 jak i 2018 roku:
-nie byłem na meczu w żadnym "nowym" państwie.
-nie byłem na meczu w żadnym "nowym" województwie.


Pełny wykaz meczów w 2018 roku:

Plany na 2019:
- Zaliczyć kolejne brakujące obiekty piłkarskie w promieniu 25 km od domu (pozostały dwa).
- Mecze wyjazdowe Spójni Zebrzydowice.
- Zaliczyć kolejne nowo powstałe stadiony piłkarskie (>10k.), poczynając od najbliżej położonych.
- Zaliczyć kolejne domowe mecze klubów Ekstraklasy Czech i Polski, gdzie jeszcze nie byłem.
- Klucze takie jak: 3 kraje-3 mecze-1 dzień, Wielkie Derby Śląska, Polski Klasyk, Mecz Kadry za granicą. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz